Voiko ryhmän arjen jokainen minuutti olla pedagogisesta näkökulmasta tavoitteellista toimintaa? Tuskinpa, eikä sen tarvitsekaan. Pikkuli pedagogiikassa se kuitenkin on yksi tavoitteista, jotka ohjaavat varhaiskasvatuksen ammattilaisia toimimaan pedagogisesti laadukkaalla tavalla ja huomaamaan merkityksellisiä oppimisen hetkiä myös arjen tilanteissa! Arjen pedagogiikka tuo parhaimmillaan uutta näkökulmaa ja intoa niin aikuisille kuin lapsille tilanteisiin, jotka nähdään usein vain arkeen kuuluvina, pakollisina ja toisinaan jopa hankalina hetkinä.
Koulutuskerta pureutuu myös varhaiskasvattajan merkitykseen turvallisen oppimisympäristön mahdollistajana, jonka myötä tunnistat oman roolisi tunteiden mallintamisessa. Tämän lisäksi arjen pedagogiikka vaatii aikuiselta herkkyyttä tarttua arjen merkityksellisiin hetkiin, kykyä luoda tilaisuuksia uuden oppimiseen missä tahansa arjen tilanteessa, taitoa tarttua lasten aloitteisiin herkällä otteella (kielellisiin ja myös ei-kielellisiin aloitteisiin!), lasten aitoa kuuntelemista ja osallisuutta ja arjen sekä rutiinien arvostamista. Ja etenkin pienten ryhmässä, Kokopäiväpedagogiikka sitoo yhteen hoivan, kasvatuksen ja opetuksen